Sıcak Nal edebiyatta yeni olanı, deneyselliği, ezbere gerçekçiliğe dayanan merkezin dışını tararken bu kez de avangardın peşine düşüyor. Tarihsel avangard olarak da bilinen erken dönem avangardlarından 1960'ların neo-avangardlarına ve bugün avangardın hallerine uzanan bir yolculuk bu. Edebiyatın vasatistan tarafından dayatılan sınırların her zaman ötesinde geliştiğine dair bilgiyi izleyerek bu sınırsızlığı geri tesis etmenin yollarını arıyoruz. Edebiyattan çok uzaklaşmadan farklı disiplinlere de uzandık bu amaçla. Müzikte witch-house'a performansta Voyna'ya baktık, tarihsel avangardın politik avangard ile ilişkisini sanat ve anarşizm ve bir Ed Ruscha incelemesi üzerinden izledik, dünya avangard edebiyatına ülkemizde sayfalarında en çok ve sistemli biçimde yer veren kültür dergisi Underground Poetix'in kapısını çaldık ve yaklaşımlarını tartışma imkânı bulduk, ve de en önemlisi bir neo-avangard edebiyat pratiği olarak ünlü yazar Kathy Acker'a odaklandık. Acker ülkemizde hem kısmen tanınıyor, hem de üzeri örtülü vaziyette. Yıllar önce çevrilen kitapları bugün bulunamaz durumda. Pek çok eseri çevrilmiş değil. Dahası nasıl bir sanat görüşünü ortaya döktüğünü, nasıl bir edebiyat anlayışını temsil ettiğini tartışabilmiş değiliz. Deneysel edebiyat dosyamızda da altını çizdiğimiz gibi deneyselliği bir marjinallik olarak değil, edebiyatın bizzat kendisinin ana gelişim yeri olarak okuyoruz. Kathy Acker'ı da bu çerçevede ilginç bir figür olarak değil 20. yüzyıl edebiyatının belirleyici bir figürü olarak ele aldık. Bu noktada farklı bir de yaklaşım sergileyerek, Acker'ın serüvenini heyecan verici bir beğeniyle betimleyen Peter Wollen'ın denemesinin yanı sıra Ackervari edebiyata soğuk bakan konvansiyonel bir eleştiriye de sayfalarımızda yer verdik. Yeniliği coşkuyla kucaklayan ile 'ne bu şimdi' diyen bir arada karşınızda kısacası.
Hakan Atay'ın hazırladığı Fernando Pessoa sayfaları da avangard dosyamızla bakışan özel bir edebiyat deneyini didikliyor.
Bu sayımızda ilk kez kültür sanat takip köşemizin kapsamına video oyunlarını da aldık! Önümüzdeki sayımızda çizgi filmleri de kapsamayı planlıyoruz. Kavramların sınırlarında yaşanan genişlemelere ayak uydurma uğraşına devam edeceğiz...
Süreyyya Evren
İÇİNDEKİLER
Yazarın Ölümü (ve Yaşamı), Kathy Acker Üzerine / Peter Wollen (çev.Ilgın Yıldız)
Merhaba, Ben Erica Jong / Kathy Acker (çev. Anita Sezgener)
Hasta Bir Kadın Olarak Kathy Acker'ın Portresi! / Gary Indiana (çev. Ezgi Yıldırım)
Actaeon / Lavinia Greenlaw (çev. Anita Sezgener)
Disiplinsiz, Sınırsız, Korkusuz, Özerk / Gülseli İnal
Bir Acayip Adam / Demet Çaltepe
El-Hayat / Serdar Koçak
Parodi İle Parodi Ötesine Geçen Yeni Müzik: Witch-House / Kerem Savaş
İki Öykü / Oktay Orhun
Sözcükler Ve Farklı Rolleri: Ed Ruscha / Hal Foster (çev. Çiğdem Başar)
Egemenlik Erkeğindir / Tarık Günersel
Underground Poetix Dergisi ile Söyleşi / Alara Kuset
Böyle Öyküler / Faruk Ulay
Beş Roman Olarak Öykü / Doruk Cansev
Devrim: Ülke Çapında Bir Enstalasyon / Gökhan Birdal
Babam, Ben, Muhammed Ali / Randa Jarrar (çev. Enis Karabay)
Sanat ve Anarşizm / John A. Walker (çev. Ezgi Yıldırım)
Umut Y. Karaoğlu ile Söyleşi / Ceren Yartan
Bayındır Sokağı Çocukları / Can Özoğuz
Bir Yüzeybilim Araştırmacısı Olarak Fernando Pessoa ve "Eğik Yağmur" / Hakan Atay
Eğik Yağmur / Fernando Pessoa'nın Kendisi (çev. Hakan Atay)
Yalnızlık Senfonisi / Şengül Can
Bir Ev Hanımının İncelikli Seçimleri / Bade Osma Erbayav
Zaman Çizelgesi / Mehmet Fatih Özbey
Lu Ja? / Can Semercioğlu-Deniz Ayyıldız
Küleyazmak / Kaya Tanış
Takip:
Albüm Takip / İbrahim Halaçoğlu
Video Oyun Takip / Mehmet Kahraman
Etkinlik Takip / Mustafa Çevikdoğan
Kitap Takip / Hikmet Temel Akarsu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder