KARANLIKTA HER ROMAN GÜZELDİR
Süreyyya Evren
İÇİNDEKİLER:
Böyle Öyküler / Faruk Ulay
Yakup Kadri'nin Rasputin'i Olarak Nur Baba / Selçuk Orhan
Annus Mirabilis / Philip Larkin (çev. Tozan Alkan)
Lady Chatterley'nin Sevgilisi Üzerine Yazılar / Peter Stansill, Alan Travis, John Sutherland, Geoffrey Robertson (çev. Ezgi Ceylan-Elif Binici)
Toprak Oğul / Mehmet Öztek
Emily / Ömer Ayhan
Şirket Eliyle Sansür ve Erotiğin Ötelenmesi / Sine Ergün
Patlayan Mısır / Nicola Barker (çev. Uğur Bahadır Bayraktar)
Alternatif Pornografi ve Estetik Duyarlılık / Florian Cramer (çev. Nilhan Fidan)
Çakmak / Umut Y. Karaoğlu
Futbolda Cinselliğe Küçük Bir Gezinti / Ali Murat Hamarat
Kuleler, Sandalyeler ve Diğerleri / Nazlı Karabıyıkoğlu
NYC Leftover / Ali Karabayram
Semra Topal ile söyleşi / Sema Aslan
Martıları Pandikleyen Rindin Hikâyesi / Burak Yasin Tunçlar
'Köpek Dişi'nizle Oynamayın, Sallanır / İbrahim Halaçoğlu
Erkek Egemen Bilimkurgu / Nil Özçelik
Modernleşme Projesinin İdeal Kadını Olarak Büşra'nın Portresi / Gül Yaşartürk
En Çok (Bedende) Gezen Yazar mı Bilir? (Küçük İskender) / Özge Ercan
László Darvasi ile söyleşi / Edit Tasnádi - Can Özoğuz
Öyküler / László Darvasi (çev. Edit Tasnádi - Can Özoğuz)
Koşan Sine-Atlar / Uğur Büyüktezgel
Nuruddin Farah ve 'Başka Bir Entelektüel' Olmak / Ceren Yartan
Soluğumun Durduğu Yerde Duruyorsun / Bülent Usta
Tavuklar / Tunç Kurt
Robert Musil: Niteliksiz Adam ve Modernite Deneyimi / Zeynep Talay
Yokmasal ya da Elma Meseli / Demet Çaltepe
Uykusu Bölünenler / Heciye Cindî ve Bir Haykırışın Romanı / Şener Özmen
Şehir ve Kendini Patlatan İnsan / Nil Pınar Arın
Düş Günlüğü / Silinme / Gülseli İnal
Efrâsiyâb'ın Hikâyelerinde Çerçeve Hikâye Tekniği ve Olağanüstü Öğeler / Sengül Özdemir
Sine Ergün ile söyleşi / Özge Ercan
Okurlar Ne Okuyor / Neval Güven Türkeli
Meymenet / Yasemin Çeker
Takip / Süreyyya Evren
Lady Chatterley'in Sevgilisi üzerindeki yayın yasağının D.H. Lawrence' ın kendi memleketinde kalkmasının 50. yıl dönümü edebiyata yönelik sansür, yasaklama, oto-sansür diktesi, mahalle baskısı, vd. sınırlamalara karşı bir dosya yapmaya yöneltti bizi. 50 yıl önce Chatterley, tüm sözcükleriyle serbest kaldı. (İlk Türkçe çevirinin de Lady Chatterley'in Âşığı adıyla ve Avni İnsel'in çevirisiyle aynı yıl İnsel Kitabevi tarafından yayımlandığını da not düşelim. Daha sonraki tüm edisyonlarda kullanılan Akşit Göktürk çevirisi, başka bir kritik yıl olan 1968'de, ilk kez Kök Yayınları tarafından yayımlanacaktı). Bugün günümüzde, maalesef, hâlâ bu meseleyi Türkiye'de kapatabilmiş değiliz. Guillaume Apolianaire'in başına gelenler işin bir örneğini veriyor. Hâlâ Apollianaire'in kitapları yasaklanıp toplatılabiliyor. Durum bu maalesef. Üstüne bir de cinselliğin filtrelenmemiş, standardize edilmemiş her temsilinin -Chatterley'in de başına geldiği gibi- pornografi kategorisine tıkıştırılarak bastırılmasının ve norm dışına itilmesinin meşrulaştırılmasına karşı da bir şeyler söylemek gerekiyordu. İlaveten, muhafazakârlığın yükselişi ve kariyer bağımlılığının risklere yaklaştıkça alarm veren sensörü sayesinde, oto-sansür de bugün adından sözettiriyor. Dolayısıyla yazarken de, yayımlarken de sıkıntılar var. İbrahim Halaçoğlu'nun Dogtooth filmi üzerine yazısında dikkat çektiği gibi, tüm o Chatterleyvari sözcükler için, bakalım otoriteler hangi anlamları uygun görüyorlar bugünlerde, bir araştıralım dedik... Kısacası yorganın altına kaçamak bir bakış atıyoruz bu sayıda...
Lawrence, "geriye bir tek anlamsız tabu kaldı," diyordu: "doğal ve yaşamsal bir şey olarak seks." Şu anda bizdeki tabu mevcudunun seksten ibaret olmadığının farkındayız. Ama bir taşla iki tabu vurmayı da hedeflemedik doğrusu...
“Romanımı Geri Ver” köşemizde bu kez farklı bir formata yer verdik. Selçuk Orhan, Sengül Özdemir, Zeynep Talay ve Ceren Yartan gözlerine kestirdikleri romanları lime lime edip içlerini açarlarken, bir romandan parça alıp öne çıkarma işini “Uykusu Bölünenler” köşesinde Şener Özmen üstlendi...
Macar edebiyatının öne çıkan yakındönem imzalarından László Darvasi gibi başka bir öykünün peşindeki dünya yazarlarını gördükçe çeviriyor, yakaladıkça söyleşiyoruz. Nasıl bakıyorlar, ne yapmaya çalışıyorlar, ne yapıyorlar? Edit Tasnádi ve Can Özoğuz'un yazarla yaptıkları söyleşi Darvasi'yi ve bakışını Türkçe okura biraz daha yaklaştırıyor. Afrika edebiyatı takibini, Nuruddin Farah üzerine bir yazıyla sürdürürken, Belarus'taki diktatörlüğün karşısında zorlu bir mücadele sürdüren Neklyaev'le de birebir yaptığımız bir söyleşiyi yayımlayarak destek olmaya çalıştık.
7. sayımızda, Plath'den ilhamla, edebiyatta yeninin hayvanat bahçesine bakacağız... katkılarınıza açığız...
İÇİNDEKİLER:
Böyle Öyküler / Faruk Ulay
Yakup Kadri'nin Rasputin'i Olarak Nur Baba / Selçuk Orhan
Annus Mirabilis / Philip Larkin (çev. Tozan Alkan)
Lady Chatterley'nin Sevgilisi Üzerine Yazılar / Peter Stansill, Alan Travis, John Sutherland, Geoffrey Robertson (çev. Ezgi Ceylan-Elif Binici)
Toprak Oğul / Mehmet Öztek
Emily / Ömer Ayhan
Şirket Eliyle Sansür ve Erotiğin Ötelenmesi / Sine Ergün
Patlayan Mısır / Nicola Barker (çev. Uğur Bahadır Bayraktar)
Alternatif Pornografi ve Estetik Duyarlılık / Florian Cramer (çev. Nilhan Fidan)
Çakmak / Umut Y. Karaoğlu
Futbolda Cinselliğe Küçük Bir Gezinti / Ali Murat Hamarat
Kuleler, Sandalyeler ve Diğerleri / Nazlı Karabıyıkoğlu
NYC Leftover / Ali Karabayram
Semra Topal ile söyleşi / Sema Aslan
Martıları Pandikleyen Rindin Hikâyesi / Burak Yasin Tunçlar
'Köpek Dişi'nizle Oynamayın, Sallanır / İbrahim Halaçoğlu
Erkek Egemen Bilimkurgu / Nil Özçelik
Modernleşme Projesinin İdeal Kadını Olarak Büşra'nın Portresi / Gül Yaşartürk
En Çok (Bedende) Gezen Yazar mı Bilir? (Küçük İskender) / Özge Ercan
László Darvasi ile söyleşi / Edit Tasnádi - Can Özoğuz
Öyküler / László Darvasi (çev. Edit Tasnádi - Can Özoğuz)
Koşan Sine-Atlar / Uğur Büyüktezgel
Nuruddin Farah ve 'Başka Bir Entelektüel' Olmak / Ceren Yartan
Soluğumun Durduğu Yerde Duruyorsun / Bülent Usta
Tavuklar / Tunç Kurt
Robert Musil: Niteliksiz Adam ve Modernite Deneyimi / Zeynep Talay
Yokmasal ya da Elma Meseli / Demet Çaltepe
Uykusu Bölünenler / Heciye Cindî ve Bir Haykırışın Romanı / Şener Özmen
Şehir ve Kendini Patlatan İnsan / Nil Pınar Arın
Düş Günlüğü / Silinme / Gülseli İnal
Efrâsiyâb'ın Hikâyelerinde Çerçeve Hikâye Tekniği ve Olağanüstü Öğeler / Sengül Özdemir
Sine Ergün ile söyleşi / Özge Ercan
Okurlar Ne Okuyor / Neval Güven Türkeli
Meymenet / Yasemin Çeker
Takip / Süreyyya Evren
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder